Friday, January 7, 2011

cashier OH cashier.

restaurant DE'MALL.
did anyone know this restaurant ? KUANTAN.  yap my hometown :)
as a cashier, as usual this is my part time job during semester break.

tauke restoran aka POK KAMA always told me when i am about to leave this part time job,
" anna anggap la kedai ni macam kedai anna sndiri, semester break je dont forget to come here and work here.."
ehem2.. baeklah pok kama.. InsyaAllah.. 2 un kalau anna ringan tulang.. hik3 ^_~

haa.. meh sini nak habak sikit my life as a cashier there..
bukan cashier yang macam kat TESCO o GIANT o CARREFREE CARREFOUR tuh yang berdiri all the times jek p ni cashier yang always ke sana ke mari.. haishhh.. PENAT taw -____-"

> mase mula2 kerja situ, saya jadi waitress jer.. full time waitress.. but then, POK PAH ( merangkap tauke kedai juga ) see me, and ask me to be the cashier.. GLUPP.

> bila pikir, " boleh ker aku jadi cashier ni.. bukan ada pengalaman pun..grrr " but bila pok pah minta tolong, saya pun on jek.. " oke saya cuba yang terbaik.. " (ceh3.. poyos jek.. haktuih.. kikiki )

> then2, bila da stat jadi cashier tuh, biasa lah theres mistakes we do.. grrr.. 


1. Silap pulangkan duit balance customer.
              
1 family come in this restaurant.
             
A : TOTAL semua RM35.70 yer encik :))  
( as usual, must give a big smile to the customer ) :))
Customer A : Tak boleh kurang ker deq ?
A : Hehe.. kalau saya tauke kedai ni xpe kalau saya bagi kurang.. :))
Customer A : Oh.. pak cik ingat adik lah tauke kedai ni..
A : Heee.. bukan pak cik :))

Customer A menghulurkan wang.. sekeping kertas bernilai RM100
"arghhh.. pak cik ni xde duit yang lagi besar ker.. grrr"
first time, pegaang duit yang besar tu kan dari customer dalam pikiran ni punyalah kalut..
" kalau dia bagi RM100, berapa aku nak pulangkan ni..grrr "
laz2 tanpa berpikir panjang dan berlagak action, nahhh...
              
A : Ni yer pak cik bakinya.. :))
             
Dengan lajunya, saya terus blah dari situ..tak lama lepas dari tu..

Customer A : Eh adeq, tadi makan semua RM 35.70 kan ? tapi kenapa balance nya RM 14.30 .RM 50 lagi tak cukup ni deq.. (muka bengang.. grrr)
 A : Oh minta maaf yer pak cik.. silap saya.. x perasan.. :))
        
Aahh.. seriously, 1st time dapat duk kat kerusi cashier tu, agak gementar.. bukan ada pengalaman pun.. nak2 pegang duit nih.. haishhh.. pulak tu, ada silap pulangkan baki duit customer.. takut ouhhh.. serious3x !! pula tu, x suka guna mesin kt cashier tu, lambat dan senang wat mistake.. so better use calculator o kira2 tangan jer if nak kira harga makanan customer.. grrr.

2. Silap kira harga makanan.

Oke.. yang ni satu hal.. saya terpaksa menghafal kesemua harga2 makanan di restoran ni.. apa boleh buat.. i have to ! sambil2 waiting 4 other customers, duduk kat kerusi cashier tuh.. hah mengadap lah kau senarai harga2 makanan tuu.. grrr..Kadang2 bila tersilap kira tuu.., " Ya Allah apa aku dah buat.. silap kira laa.. sepatutnya TEH 0'AIS rm1.20 tapi aku pergi kira rm1.50.. grrr.. "Huwaaa... seriously, takut ! kang x memasai orang tu sumpah seranah saya coz harga mahal la.. silap kira la.. grrr. sampai umah n sebelum tidur, nombor2 n senarai harga jer dalam kepala ni.. sampai mimpi pun keluar nombor.. grrr.

> LEARN FROM MISTAKES. oke this is u should learn for anna :)
memangla adat dunia, mula2 to be a better person, kita akan melalui tahap2 yang akan membuatkan kita sigh, grumble, and complain anything we do.. after learn everything here, saya sudah expert ( cewaah ) going through the life of cashier here even it is very tired ! huhh.. grrr.. oke stop mengeluh ye anna.. SMILE :))

> Tapi kan.. hah mula dah ada tapi dia.. haishh.. geram2 when take order from a COUPLE.

si pencacak tiang : yer.. order ?
si kumbang hitam : hah baby nak makan apa ? cepat lah order.
si bunga kelabu : erm.. xtaw la u.. u la order dulu..
si kumbang hitam : erm.. apa ada ye kt kedai ni ? 
si pencacak tiang : macam2 ada.. nasi ayam. nasi berlauk. masakan panas ada. mamak pun ada..
si kumbang hitam : ohh.. bagi saya me goreng mamak lah. ada ?
si pencacak tiang : ada. awak pula ? ( awek )
si bunga kelabu : erm.. i xtaw la nak makan apa.. b, nak makan ape yer ?
( dia boleh buat moncong panjang mentedik2 dengan pakwa dia )
si kumbang hitam : cepat la order.. apa2 aja u nak makan..
si bunga kelabu : erm.. u la order kan tuk baby...i ikut jer.. heeee
si kumbang hitam : oke. nasi ayam nak ?
si bunga kelabu : xnak la b.. nanti baby gemuk..
( oke dia buat moncong panjang lagi. yang ni boleh wat sidai kain.. grrr )
si kumbang hitam : u x gemuk la baby.. cepatlah dia dah tunggu tu. mee goreng mamak nak ?
si bunga kelabu : xnak lah u.. lagi lah i gemuk..
( waduh2 mak cik nih.. geli gelaman aku tengok ur style. aku dah la banyak keje lagi..tengok 
orang da beratur da dekat cashier nak bayar..grrr. )
si kumbang hitam : dah tu u nak order ape nih ?
si bunga kelabu : takpe lah.. i nak minum jer. i nak fresh oren.
( dia order kat pakwa dia bukan kat peng'oder yang lama berdiri terpacak kat sini.. grrrr.. nasib baik aku x lewpok kau.. haishh. menyampah. )

          *lambat tahu tak nak ambil order sampai berpeluh2 tunggu depa.. haishh. grrrr.

> sudah menjadi kebiasaan DIMARAHI OLEH CUSTOMER.. grrr.

            " kenapa lambat sangat ni. da lama dah saya tunggu air saya ni. mana air saya haa.. x sampai2 agi ! "
" aku cancel jer makanan tadi. lembab sangat "
"  kenapa saya panggil awak tadi x dengar ha..?? dah lama saya panggil awak nak bayar makanan nih ! "
" betul ker awak kira ni ? masi ayam berapa? asal mahal sangat ? mahal nak mampus ! "
" deq. kenapa tomyam kat sini x rasa macam tomyam ? tutup kedai la deq kalau cmni.. bazir duit jek. "
" sape pekerja yang gemuk2 tu haa ? kuang ajar sangat dengan saya ! "


> A LOT OF PATIENCE NEEDS.  yaa.. kesabaran itu sangat penting dalam mencari rezeki. all these things make me realize, not all things in this world can satisfy our hearts.. sometimes, walaupun kena marah dengan teruk oleh customer, i just smile and said sorry to them even though that is not my fault.. kita mencari rezeki halal, bukan mencari ketidakpuasan hati semua pihak. yaa i know, CUSTOMER ALWAYS RIGHT. But majority, malay.. yap malay people.. cerewet, tak penyabar dan pemarah. saya bukan nak merendahkan kaum melayu, but it is reality. kita berpijak di bumi yang nyata and it has happen. all of us belajar tentang nilai kan.. dont just learn but practice it in our real life.. dont make people around look down on us.thats the use of ethics in our life. haishh sabar jela..

> And would like to tengs all the crew of de'mall restaurants :

POK PAH and POK KAMA ( big bos. sangat baik.. always give advices 4 me on study. )
KAK NER ( sangat sayang beliau. macam mak saya n beliau pun anggap saya macam anak beliau.HEHE )
KAK YANIE and KAK EMA ( my sisters there. siapa tahu orang yang suka membuli saya masa 1st day keje, rupa2 nya sangat baik dan paling rapat dengan saya.. cehh3..HEHE )
AMRI, HISHAM, PIJIE, EPOL, FARID, NETRA, AJIS, WANI, KAK SAL, ABG AMIR, ABG FAIRY dll. ( mereka kawan terbaik, sengal2 dan gilak2. HAHA )

a nite b4 last day on work.

sham and meri si budak shengal.

kak yanie, anna shayunk akak :)

kak ema, anna shayunk akak :)

HAHA :p

p/s : haih.. cuti sem ni lah tempat saya lagi.. uhuk3 >.< keep on work anna ! :))














No comments:

Post a Comment