Sunday, January 2, 2011

Coret-coret 2010 part 1


Sad happy sorrow excited angry.. all these feeling happen to me through this year. No matter what had happened to me.. the most important thing, saya x pernah lupakan Allah Taala.. Alhamdulillah.. semoga saya terus diberi keberkatan oleh Allah Yang Maha Esa..aminn..

Semoga coretan ini memberi pengajaran dan peringatan untuk saya menjadi orang yang lebih baik di masa hadapan.. InsyaAllah..

1. GO AWAY SADNESS

Yap.. everyone will feel sad.. sorrow.. n rasa macam xnk hidup lagi kan.. coz x sanggup nak face all the things that make us suffer alone. This happen to me also. I have felt it alone.. alone n alone.. all the dreams I wished, destroyed in just one time. X perlu diceritakan apa punca yang menyebabkan saya terasa dunia begitu gelap pada awal tahun lepas, padahal orang2 yang sayangkan kita masih ada.. but at that time we act emotionally without thinking wisely. Yap, masa tu, saya amat degil. Nasihat mak n ayah sikit pun saya x ambil peduli..saya langsung x fikirkan perasaan mak n ayah .. ya Allah berdosanya aku..jauhilah aku dari menjadi anak derhaka ya Allah.. aku sayangkan kedua2 orang tuaku.. :’’’(

The story begin when I want to see my ex.. in one evening when the rain falls down.. walaupun keadaan cuaca tidak mengizinkan saya tetap berdegil untuk berjumpa dengannya. Kenapa kau degil sangat ye ana? Yap.. coz this is the last chance I can see him.. he will continue his study far away from me.. masa tu juga he wants to see me.. but he had no transport to see me here.. but its oke.. I will go for him.. sedihnya dalam hati walaupun masa tu he actually never care for me anymore.. but for me, even clash pun, I still want to care about him. bagi kaum hawa seperti kami, its not easy to forget the person we ever love.. its just the times that can cure us..

hmm back to the story, masa tu dalam pukul 5.30pm, saya berseorangan keluar juga walaupun masa tu dah dilarang oleh kawan..yela dah lewat kot. Sebelum keluar, saya kol member dia n ask for his help.. nasib baik dia baik n sudi tolong saya berjumpa dengan dia..bergegas saya keluar dari bilik hostel dengan hati yang sangat sangat girang n x sabar coz dapat jumpa akhirnya..otw pergi ke bus stop, sempat pula air mata menitis.. terharu punya pasal kan coz he still wants to see me.. laz2 nampak ada sebuah cab ni n saya cepat2 la tahan ..(nak cepat n x sabar punya pasal) Masa tu nak duduk kerusi belakang cab tuh, tapi pintu belakang cab tu rosak.. duduklah saya di depan..dah la at this time hujan pula..

cab driver :wheres?
a : just lent me down at stesyen u.
cab driver : ohh.. yalaa.. actually where do u heading 4 ?
a : kajang. But my friend will pick me up at ukm.
cab driver : ohh I see.. berapa u bole bagi I if I hantar u sampai sana ?
a : ermm… my budget was just rm10.
cab driver : ok. I will send u there.
a : are u serious ?
cab driver : yaalaaa..
a : ohh tenkiu. I don’t know still ada orang yang baik hati macam u.

(gembira sangat time ni coz bole sampai cepat.. masa ni saya x pernah expect pun there will be something bad happen to me)


cab driver : apa u ingat semua orang jahat kaa ? btw, im mohd. (bukan nama sebenar)

(dia nak salam tapi saya juz senyum n angguk tanda salam perkenalan juga)


cab driver : whats your name ?
a : juz kol me ana.
cab driver : beautiful.. ur full name ?
a : farhana..
cab driver : ohh..can we be friends ?
a : no problems..

Sepanjang berada dalam cab tu, saya berborak panjang dengannya hingga dia mula berani mengangkat tangannya menyentuh muka saya. Dan ketika itu juga spontan saya menepis. Dan ketika itu jugalah saya berasa tidak sedap hati.. hati saya mula berasa gemuruh dan getar apabila jalan yang sepatutnya menuju ke bangi bertukar arah…

a : this is not the way to ukm !
cab driver : juz relax.. i mahu isi air untuk cab i.

I have no idea where he brought me because I really don’t know that place. Sepanjang saya study di kl, x pernah lagi jejak tempat macam tu……sebuah bangunan yang terbiar, di atas bukit….hati saya mula berdebar-debar when he stopped his car kat tempat yang sunyi, tempat yang jarang kereta n motosikal lain passed by. Ya Allah.. ketika tu, mulutku tidak berhenti berdoa kepada Allah..

“ selamatkanlah aku ya Allah dari perkara buruk ..lindungilah aku ya Allah..”

Dan ketika ini juga wajah mak ayah n orang2 yang saya sayangi mula terbayang..

a : why u stopped here !! please send me at ukm !!
cab driver : relax la dik.. I will not send u until u agreed to be my gf.

He started to pulled out my hand ! masyaAllah.. hanya Allah yang tahu perasaan saya ketika tu..selamatkan la aku ya ALLAH……

Tanpa berfikir panjang saya buka pintu cab tapi berkunci..buntu sangat waktu tu.. saya menjerit…and he was mad at me.. pandangannya yang tajam membuatkan saya ketakutan, buntu dan terus terdiam..

cab driver : kau nak selamat kau diam !!!!!
(dia menekup mulut saya..)

Air mata terus mengalir laju waktu tu.. saya menangis dan terus menangis ketakutan.. sedih bercampur baur.. apa salahku ya Allah… dan……………….. hanya Allah Taala dan orang2 tersayang saja diingatanku ketika itu.

Allah have save me.. Allah telah menyelamatkan saya ketika itu..sebuah motosikal passing by.. and maybe he scared and anxious lalu dia menghidupkan kereta nya semula and leave that place. Lelaki itu hanya sempat tinggalkan saya di ktm serdang dalam keadaan cemas..turunnya saya dari situ, badan saya menggigil ketakutan..

Duduknya saya di satu tempat memikirkan apa yang telah terjadi kepada saya dalam sekelip mata..
Just to see the person I loved, saya terpaksa berdepan dengan saat2 yang hampir menggelapkan dunia saya. Just to see the person I missed, saya telah menjatuhkan air mata kedua2 orang tua saya..
Ya Allah.. hinalah orang yang menjatuhkan air mata ibu bapa kita.. tidak akan berbau syurga orang yang menjatuhkan air mata ibu bapa kita.. astaghfirullahal’azim..

Dan saat mak dan ayah saya mengetahui berita yang menimpa diri saya, mereka sangat kecewa.. luluh hati mereka. Berderai air mata mak.. sebak suara mak ketika saya bercakap dengan mak di telefon. Masa tu juga, saya tak mampu bercakap kerana terlalu sedih mendengar suara mak di telefon..

“ angah minta maaf mak.. ayah..”
“ mak tak marahkan angah.. mak menangis sebab mak sayangkan angah.. mak menangis sebab mak bersyukur angah masih ada..biarlah apa yang terjadi angah jadikan sebagai pengajaran.. jangan diulangi kesilapan yang lepas..satu jer mak nak.. lepas ni angah jangan keluar sorang2.. mak sayangkan angah sangat…..”

Berderai laju air mataku mendengar kata2 mak. Murni dan sucinya hati seorang mak….
Cuti menjelang, saya pulang ke rumah dan sesampainya di rumah.. mak terus memeluk saya dengan erat.. ya Allah.. dunia terasa begitu bahagia sekali mendapat pelukan seorang ibu. Mak menitiskan air mata sambil memeluk saya.

“ mak sayangkan angah sangat.. syukurlah angah selamat..
Kucupan dari seorang ibu hinggap di pipi dan dahiku….

Dan saat2 itu juga, segala2 nya telah berubah.. saya telah sedar.. mungkin ini balasan nya atas dosa2 kita yang lepas.. yaa suatu ketika dulu, keluar bersama teman lelaki tanpa pengetahuan ibu bapa kita.. ‘couple’ dengan orang yang tidak dapat membimbing kita tanpa pengetahuan ibu bapa kita juga , tidak mendapat restu daripada ibu bapa, inilah yang terjadi..saya tahu, setiap apa yang terjadi kepada kita ada hikmah nya. That’s why, I have learnt it. Even dulu saya tidak pernah terima hakikat kehilangan orang yang disayangi, tetapi sekarang saya telah sedar dari semua itu.. saya telah bangkit dari kesedihan saya kerana saya tahu, Allah love me.. I know it.. and now, the sorrow and sadness had gone away from me. ALHAMDULILLAH..

“ aku menadah tangan kepadaMu ya Allah.. daripada saat ku mula bernafas hinggalah saat nafas ku terhenti, aku memanjat kesyukuran kepadaMu ya Allah Yang Maha Berkuasa.. jauhilah kesedihan yang menyelubungi ku ya Allah.. berikanlah ku kekuatan untuk terus bangkit beriman kepadamu.. ammin Ya Rabbal Alaminn.."

Friends, remember.. anything can happen to us.. please please n please take care of yourself everywhere u go.. n don’t just simply trust the people.. u never know the person so don’t be too nice to ‘him’..kaum2 hawa please dont be too ‘ramah’ to kaum adam..and again. Girl, please please please everywhere u go, at least there is 1 person accompany u..dont be alone ! peringatan ini ditujukan juga untuk saya..

* thanks to aini rosdi for always be with me..she is the person who always hear me when I feel down.
When the person I hope for leave me alone, she is the sister for me.. always give me advice and support..n aini jugalah yang teman saya membuat report di balai polis smpai pkul 4 am.. x lupa juga buat kak raihan yang bersama saya at that time.thank u so much.

                                           thank u aini :)

* thanks to hamdan aka lemon, afwan merangkap my big bro n ayil aka kapten shikamaru yang accompany saya mencari lokasi tempat kejadian untuk melengkapkan report polis.. thanks n thanks again guys for gimme support and don’t let me sad alone.
                                        thank u guys :)

* thanks to kak long n achik for not let me alone in this world. for them, u are just a very good sisters. I love them damn much..
                               ini lah permata2 hati saya :)

* pemergian my ex untuk study ke tempat yang jauh dari saya hanyalah satu PEMBOHONGAN when I knew it from his fb.. tricky huh..

p/s : coret-coret 2010 will be continued in the next entry =)


6 comments:

  1. dasat nye. nasib baik akak selamat. :D

    ReplyDelete
  2. masyaAllah..
    Allah mseh sygkn ana..
    take xtra care of urself k dear!
    mishh u babe!
    :)

    ReplyDelete
  3. misskikiwi : alhamdulillah.. adeq jge dr leklok taw if kua g memaner :)

    ribenapeacegurl : tengs babe.. mish u too :)

    ReplyDelete
  4. huhuhu....kesian ana...tu la kita sanggup wat pe aje utk org yg kte syg...smpai kita lupa,yg dekat luar sana tu ada bahaya yang menimpa....tp org tu never know that...itu la namanya org x tahu bersyukur bila da de org syg (dengan perassan yg sgt geram bila menulis ini)....suka menyakiti ati org lain...huhuhu...tp xp)e ana i know u r strong person to face it all...;}

    ReplyDelete
  5. aifaa! tengs a lot ! bnd ni jd pengajran wat anna.. its oke.. ana taw, Allah da gantikan sum1 yg ag better 4 me.. aifa take care taw.. :)

    ReplyDelete